دانستنی های برق

تفاوت بین وات و ولت چیست؟

تفاوت بین وات در مقابل ولت چیست؟

تفاوت بین وات و ولت

دانستن تفاوت بین وات و ولت، همانند آمپر و اهم، هنگام کار کردن با هر نوع سیستم الکتریکی حائز اهمیت است.

تعمیر و سیم کشی خانگی نیازمند فهم درست و کاملی از اصطلاحات الکتریکی می باشد و حتی یک دانش مفید برای زندگی روزمره به حساب می آید. چند بار شما یک لامپ را دیده اید که با “120V/100W” چاپ شده باشد و تعجب کرده باشید که چگونه این دو واحد برق بهم مرتبط اند؟ آیا وات و ولت اساسا مشابه و یکسان اند؟ آیا این دو می توانند بجای هم استفاده شوند؟ پیش از توجه به تفاوت ها، شروع با تعاریف اولیه وات، ولت، آمپر و اهم می تواند کمک کننده باشد.

تعریف وات، ولت، آمپر و اهم

اصطلاحات و تعاریف الکتریکی مانند وات و ولت توسط سیستم “SI” – (International System of Units/ سیستم بین المللی واحد ها) تنظیم شده اند.
آژانس بین المللی به نام BIPM (Bureau International des Poids et Measures) که بیش از 100 کشور عضو آن هستند اصطلاحات و تعاریفی برای اوزان و معیارها تحت این سیستم تنظیم می کند.

ولت چیست؟

یک ولت مطابق با “ BIPM ” نشان دهنده اختلاف پتانسیل بین دو نقطه از یک سیم رسانا با جریان ثابت 1 آمپر زمانی که توان تلف شده بین این دو نقطه برابر با یک وات باشد. واحد اختلاف پتانسیل ولت ” V ” می باشد.

به بیان ساده تر اگر مدار الکتریکی را به یک سیستم هیدورلیک تشبیه کنیم، ولتاژ در مدار الکتریکی، همان فشار سیال در مسیر لوله هاست. ولتاژ همان سرعت الکترون ها هنگام عبور از یک نقطه در مدار می باشد.

آمپر چیست؟

آمپر واحد یکایی است که حجم الکترون ها را در مدار الکتریکی اندازه گیری می کند.
با مقایسه هیدرولیکی، آمپر در مدار مشابه حجم آبی ست که از یک نقطه معین در مسیر عبور می کند. حجم کمیت است، نه سرعت. یک برخورد صاعقه، حدود 20 هزار آمپر می باشد. جریان کابل های الکتریکی خانگی معمولا 15 یا 20 آمپر است.

وات چیست؟

یک وات میزان توان را توصیف می کند. زمانی که یک آمپر از طریق اختلاف پتانسیل یک ولت جریان می یابد، نتیجه آن برحسب وات بیان می شود.
واحد توان وات “W” می باشد.

وات از فرمول V x A = W به دست می آید.

توان لوازم خانگی معمولی

بخاری برقی با فن: 2000 تا 3000 وات
پمپ آکواریومی: 20 تا 50 وات
فن سقفی: 60 تا 70 وات
قهوه ساز: 500 تا 1000 وات
مانیتور کامپیوتر: 25 تا 30 وات
مته سیمی: 600 تا 800 وات
ماشین ظرفشویی: 1200 تا 1500 وات
ماشین لباسشویی: 500 تا 800 وات
فریزر: 30 تا 50 وات
اجاق گاز برقی: 2000 تا 3000 وات
شارژر خودرو برقی: 2000 تا 7000 وات
فر: 2000 تا 2500 وات
شارژر گوشی: 4 تا 7 وات
آرام پز: 160 تا 200 وات
توستر: 800 تا 1800 وات
جاروبرقی: 400 تا 900 وات
یخچال: 100 تا 250 وات
درب بازکن گاراژ: 300 تا 400 وات
رطوبت ساز: 35 تا 40 وات
اتو لباس: 1000 تا 1500 وات
چمن زن برقی: 1000 تا 1400 وات
مایکروویو: 600 تا 1700 وات

واحد اهم اصطلاح “SI” می باشد که مقاومت الکتریکی را نشان می دهد. اهم اندازه گیری مقاومتی است که یک دستگاه یا ماده قرارداده شده در مدار، در برابر جریان الکتریکی مقاومت می کند یا آن را کاهش می دهد.

تفاوت بین وات و ولت

وات و ولت از یکدیگر مستقل نیستند. وات نمی تواند بدون ولت وجود داشته باشد زیرا هر دو محصول ترکیبی از آمپر و ولت هستند.
درمثال ابتدایی و استفاده از شباهت و قیاس هیدرولیک ، ولت شبیه به فشار سیال و وات شبیه به سرعت سیال می باشد.

برای درک بهتر مفهوم وات در برابر ولت به مثالی در مورد یک سفر می پردازیم.
فرض کنید یک نفر بگوید که با وسیله نقلیه 100 کیلومتر را طی کرده است. گرچه این اطلاعات مفید است اما یک تصویر کامل از اینکه دقیقا چه اتفاقی افتاده است، ارائه نمی دهد. آیا این مسافت را یک ساعته طی کرده است؟ در این صورت طبیعی و نرمال است. اما اگر این مسافت را در 3 ماه رانندگی کرده باشد داستان کاملا متفاوت خواهد بود. اینجاست که زمان اهمیت پیدا می کند.
زمان نیز به تنهایی نیز داده ی کافی ای نمی باشد. اگر شما به دوستتان بگویید که شما مدت 10 ساعت رانندگی کرده اید، دوستتان احتمالا با این سوال ادامه می دهد که به کجا یا چه مسافتی را رانندگی کرده اید؟ بحث کردن درباره ی طول و مدت زمان یک سفر با ماشین، مجموعه ای ناقص از داده ها می باشد.
یک مجموعه از داده ها به “مسافت” در جهان فیزیکی مربوط می شود و مجموعه ای دیگر به “زمان” مربوط می شود. بسیار مفیدتر و راحت تر است که این دو مجموعه با یک عدد واحد که این دو را ترکیب می کند، ارائه شود. این عدد، سرعت است.

فرمول وات V x A = W در مدار الکتریکی مشابه با فرمول سرعت در مثال سفر با ماشین است. هر دو سرعت را نشان می دهند.

در سیستم های الکتریکی، آمپر و ولتاژ مجموعه ای از اطلاعات مفید می باشند. اما وات یک واحد ترکیبی از این اطلاعات است زیرا این دو را ترکیب می کند تا یک شاخص شبیه به سرعت تولید کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *